Дніпро робить перші кроки до створення інклюзивного простору, проте виклики залишаються значними. Радянська забудова, недофінансування, застарілі стандарти та відсутність комплексного підходу — це лише частина проблем, які заважають місту стати по-справжньому доступним для всіх.
Як змінюється міський простір, чого не вистачає та які європейські рішення можуть допомогти Дніпру — розбираємо разом з засновником Urban Dnipro Русланом Ширіновим у матеріалі Dnipro.media.
Сходинки на кожному кроці, високі бордюри, відсутність пандусів, нерівні тротуари – ці елементи і досі залишаються в спадок від радянської архітектури. Лише з 2018 року у місті почали з’являтися перші безбар’єрні простори: реконструкція Троїцької площі, частини Набережної та Соборної площі. Але зміни ще дуже далекі від комплексних. Символічним прикладом трансформації міста є міська набережна. Детальніше у статті «Як у Дніпрі створювалась найдовша набережна Європи».
«У радянському Дніпрі інклюзивність просто не існувала. Уявлення про доступне місто було відсутнє, а люди з інвалідністю майже не з’являлися у публічному просторі. Їх просто не помічали», — зазначає Руслан.
За оцінкою урбаніста Руслана Ширінова, рівень інклюзивності Дніпра наразі становить 1 бал із 10. До останніх змін ситуація була ще гіршою – фактично на “від’ємному рівні”. Протягом останніх двох років у місті почали з’являтися точкові проєкти, що враховують потреби маломобільних груп населення, але комплексної трансформації ще не відбулося.
«Ми маємо лише окремі приклади хорошої інклюзивної інфраструктури, але вони не створюють єдиної системи. Дніпро досі не є доступним містом», — зазначає Ширінов
Є декілька факторів, що гальмують розвиток безбар’єрності в місті:
Коли говорять про безбар’єрність, більшість уявляє людей на візках. Але насправді це стосується:
«Безбар’єрне місто — це місто для всіх. Це не бонус чи привілей, це базовий стандарт», — говорить Ширінов.
Не лише вулиці та громадські місця мають бути зручними для всіх, а й житло. Наприклад, відсутність електрики, холодні батареї та антисанітарія – ці проблеми стали нормою для студентів. Детальніше про ситуацію читайте у статті «Гуртожиток №3 ДНУ: Виживання замість комфорту»
Щоб Дніпро став справді інклюзивним містом, необхідно змінити саму концепцію міського простору. Інклюзивність повинна розглядатися не як додаткова опція чи компроміс, а як базова норма для всіх нових проєктів. За словами Руслана Ширінова, головний принцип — створювати міське середовище, яке буде зручним для всіх, незалежно від фізичних можливостей.
Що вже змінюється:
Що ще потрібно зробити:
За словами Руслана, Польща — чудовий приклад трансформації пострадянських міст. За 20 років Варшава демонтувала надземні переходи, замінила покриття тротуарів та розширила пішохідні зони. У Німеччині більшість нових забудов одразу відповідають принципам безбар’єрності. Це включає плавні переходи між зонами та інтелектуальні навігаційні системи.У Нідерландахзонування простору визначає, як саме мешканці пересуваються містом.
«У нас немає потреби вигадувати велосипед. Достатньо просто взяти європейські рішення і застосувати їх у Дніпрі», — каже Ширінов
За словами Руслана, важливу роль відіграють активісти, такі як ГО «Океан Добра», що здійснює незалежний моніторинг доступності. Крім того, архітектори поступово впроваджують нові стандарти, хоча не всі готові змінювати підходи.
«Деякі архітектори досі працюють за старими радянськими принципами і не враховують інклюзивність у своїх проєктах. Але є й архітектори, які усвідомлюють важливість змін і поступово інтегрують принципи безбар’єрності, розуміючи, що кількість маломобільних людей зростає, особливо через війну», — пояснює Ширинов
Руслан також зазначає, що в університетах недостатньо уваги приділяють інклюзивному дизайну. Часто молоді архітектори змушені самостійно шукати інформацію, самоорганізовуватись для обміну досвідом або вчитись прямо під час реальних проєктів. Наприклад, ГО “Спілка інженерів та архітекторів” створила ком’юніті студентів, які прагнуть розвитку. Вони регулярно проводять воркшопи та тренінги, зокрема з проєктування інклюзивного міського простору.
Дніпро тільки починає рух у бік інклюзивності, але цей процес іде повільно. Радянська спадщина, нестача фінансування та слабкий контроль за виконанням норм – головні перешкоди. Війна та її наслідки лише підкреслили актуальність безбар’рності — з кожним роком зростає кількість ветеранів, які потребуватимуть доступної інфраструктури. Але інклюзивне місто потрібне не лише людям з інвалідністю.
«Інклюзивність — це не тренд, а необхідність. Дніпро тільки починає цей шлях, і зараз — найкращий час, щоб не допустити старих помилок. Тому що безбар’єрність — це не привілей, а норма, яка робить місто комфортним для всіх»
Дніпро має всі можливості для трансформації у справді доступне місто, якщо влада, бізнес та активісти працюватимуть разом. Відповідальне планування, ретельний контроль реалізації та використання найкращих міжнародних практик — ось три головні принципи, які дозволять змінити міський простір.
Автор: Ніка Єгорова
![]() |
Gorod`ской дозор |
![]() |
Фоторепортажи и галереи |
![]() |
Видео |
![]() |
Интервью |
![]() |
Блоги |
Новости компаний | |
Сообщить новость! | |
![]() |
Погода |
![]() |
Архив новостей |
Только не надо про "плохое советское наследие" говорить! Тогда и в Европе и США всё строилось также. И время хрущёб уже прошло, надо сначала хрущёбы заменить на нормальные дома с лифтами и инклюзивными выходами, а уже потом при инклюзивность на улицах думать. Ответить | С цитатой | Обсуждение: 1
Кстати, фото к статье показывает даже неспособность этих у..банистов соотносить слова с результатом: ратуя за расширение тротуаров, на фото к статье тротуар был сужен почти в два раза для создания ненужной велодорожки. Причем сужен настолько, что вдвоем там идти не реально (и как раз из-за тактильной плитки). Вы подумали как там может пройти человек с коляской + ребёнком? Ребёнок должен ноги выламывать на тактильной плитке или коляску по буграм катить? Ответить | С цитатой | Обсуждение: 1